Fraser island

22 augustus 2013

Vanmorgen een half uur te vroeg opgetsaan !! Simpelweg omdat mijn wekkertje te vroeg stond. Erg hoor want toen stonden we ineens al om 5 uur naast ons bed i.p.v. 5.30 uur. Koffie om bij te komen. Herman baalde dus die bleef nog even op bed. Douchen en gauw een broodje . Moesten toen toch nog opschieten want de bus die ons kwam halen die stond er om 6.15 al. Via de bossen een prachtige route gereden naar het noorden. We zagen wilde kangaroes springen . Geweldig !. Om 9.30 uur de veerboot naar Fraser island . Dit is het grootste zandeiland ter wereld. Het is 125 km. lang en ongeveer 22 tot 25 km. braad. De ondergrond bestaat uit puur zand. Er groeit een heel sub-tropisch. Regenwoud op. het staat op de lijst van wereld erfgoed lijst van unesco. Na de overtocht van 10 min. Waren we er . Over een zandweg met de speciale bus over het strand. Machtig mooi. Geweldig mooi uitzicht over de zee. We zagen dolfijnen zwemmen. Nog opgestopt aan het strand. Daar kregen we koffie met een typisch aussie biskwie. Lovely. Hup de bus weer in en hobbel de bobbel weer verder over de binnen weggetjes van het mooie eiland. We stonden ineens oog in oog met een wilde dingo. Deze mag je niet voeren. Ook moet je altijd in groepen lopen want ze kunnen je aanvallen. Vooral kleine kinderen. Op naar lake Mckenzie. Een behoorlijk groot frech water lake midden.  Daar hadden we een stop. Allemaal de bus uit en via een pad naar beneden gelopen. Prachtige bomen kwamen we tegen . Ook zat er een leguaan ( lace-monitor) op een boomstam op te warmen. Het beest was prachtig en zo'n meter lang. Nog even met de voetjes in het meer gestaan. Zo helder en zo mooi. Terug gelopen  daar stond ons heerlijk eten te wachten. Bbq of verse garnalen ( king-prawns ) met lekker aardappel en groente salade. Smaakte goed . Alleen moet me zus toch nog even uitleggen hoe dat je zo'n dingen moet ontdoen van zijn jasje.en hoe dat je hem schoon moet moet maken. Dus even een lesje garanlen pellen gehad van grote zus. Toen we net weg wilden gaan zagen we een kookaburra. Een lachende vogel die het gelukd maakt van een aap. Daarna weer de bus in en via de hobbel wegen. Verder getrokken. We kwamen weer dingo's tegen .  S'middags gestopt bij het centrale punt van het eiland. De plaats waar vroeger  de houthakkers het hout hakten. Hier maakten we een wandeling door de bossen. Fasinerend wat we daar zagen. Lianen die zich om een dikke en grote boom heen slingerden en vastklampten. De boom zal op den duur dood gaan omdat de lianen hem hiermee wurgen. Water dat uit de grond omhoog komt door de druk van de zeespiegel. Het puurste water dat je kan drinken. Veel aparte bomen zie je hier . O.a. De " ghost tree"  hun witte stammen lijken in de manneschijn op spoken. De satinay-tree. Een hele grote en dikke boom die 100 jaar geleden gebruikt is voor de aanleg van het suez kanaal. Nu is deze beschermd en kost per vierkante meter $6000,00 . Ook leven op dit eiland gevaarlijke dieren. Zoals de trechter spin en de rode rug spin. Slangen zoals de king brown,  phiton en de black adder. Terug geren via het strand met een rotgang van 80 a 90 km per uur. Geweldig. Ik mocht zelfs nog even voorin zitten naast de chauffeur. Mooie ervaring. Via de veerboot weer naar het vaste land. We zagen nog net een pelikaan landen.  Nu gingen we over het strand terug naar het noorden. Een prachtig strand. Vele mooie  zand duinen die door erosie een heel aparte kleur kregen. Wade bay genoemd  via het nationaal park cooloola weer terug naar noosa.  We werden voor ons hotel afgezet. Met de eigen auto terug naar huis gereden  onderweg bij kfc gegeten. Die avond nog wat gedronken. Toen moe maar o zo voldaan in ons bedje gestapt. Het was wederom een prachtdag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Trudy v.d. Hout:
    24 augustus 2013
    wat een prachtige tocht hebben jullie gemaakt.
    Gr Truus