ballarat

17 september 2013 - Princetown, Australië

vanmorgen opgestaan en lekker ontbeten. vandaag gaan we naar ballarat. ballarat is een stad die wat noordelijker ligt en er is vroeger [ en nu nog steeds ]  goud gevonden. er is een stadje nagemaakt van de situatie zoals die vroeger was. in het gebied waar goud gevonden was.ook nu wordt er nog regelmatig goud gevonden. het was een leuk gezicht om te zien hoe de mensen in die tijd leefden [ 1850 ] allerlei winkeltjes stonden er  en waren nog in bedrijf. je kon een rondleiding krijgen door de mijnen zelf. met een treintje naar beneden. [ 30 meter ] daar kregen we te zien zolas de mijn werkers vroeger de goud en rotsen delfden. een zwaar en gevaarlijk werk. vele mensen werden niet ouder als 40 jaar. wel verdiende het goed. er komen in dat stadje ook veel kinderen met schoolreisje . ze mogen een dagje zijn zoals de kinderen toen die tijd leefden. in klederdracht en de daarbij behorende regels. ook kregen ze les zoals er toen die tijd les gegeven werd.je kon ook goud zoeken met schalen en zo. leuk om te zien.nog wat ouderwetse winkeltjes bezocht waar ze kledij verkochten uit de tijd van toen. daarna het goudzoekers museum bezocht. er werden hele grote brokken goud gevonden daar. daarna naar huis . regen helaas. onderweg nog even gestopt voor een wijntje en daarna naar de aussie chinees. toen we in de kroeg waren vertelde de bazin dat ze in 1990 op die rots was die die dag naar beneden viel. we haden het er de dag van te voren nog over gehad. toevallig he.. fijne dag gehad. morgen de laatse dag . helaas