Wat een mooie dag !!

24 september 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen lekker blijven liggen tot ik wakker werd. Ontbeten. Het regende verschrikkelijk. Op naar het centrum met de auto. Daar alvast inlichtingen gewonnen over de komende avond . We gaan n.m. Naar een Maori avond.

Even gewinkeld en wat souveniertjes gekocht.

Smiddags naar de geisers van rotorua.rondom de de stad liggen diverse velden met geizers en spuitende modderpoelen. Het is een van de meeste thermische gebieden van het noorder eiland. Een wat maanland schap achting veld met overal spuitende geizers van de puhute . Wat een mooie aanblik. Overal in de stad ruik he de zwavellucht. Verder op diverse spuitende modderpoelen. Voor de Maori is het een heilig gebied. 35 % van bevolking in deze stad behoort tot de Maori cultuur.

Om 17.15 uur naar hetplaatselijke bijeenkomst gebouw waar we verwelkomt werden door Maori volk met de groet Kia-ora= welkom- goede gezondheid. Wordt als welkomst en afscheids groet gebruikt. Binnen in het centrum werd een film gedraaid over het instaan van de Maori cultuur.  De Maori’s zijn de oorspronkelijke bewoners van dit eiland. Daarna werden we met bussen naar een Maori dorp gebracht . De maori’s Wachten ons op en begroeten ons met hun groet. Kia-ora. Er werd uitleg gegeven over hun gebruiken we voerden langs verschillende standjes waar uitleg werd gegeven over dans begroeten gebruiken en spel. Herman  diende zich als eerste aan als vrijwilliger voor spel.  Het was een behendigheidsspel en reactie spel dat door twee mannen en vrouwen met stokken werd gespeeld. De tweede stand kwam de  haka dans aan de beurt. Met deze woeste dans willen ze de goden naar beneden trekken om zodoende de vijand weg te jagen. Alle mannen deden mee hieraan. Was leuk om te zie. Andere stands lieten weer traditionele vrouwen dans en hout snijwerken zien. Later lieten ze de traditionele kookkunst van de Maori zien.  In een diepe put werden stenen gelegd met hout aangestoken . Als het vuur uit is blijven de stenen heel heet. Hierover worden manden gelegd met kip,lam, aardappels zoete aardappels en wortelen gelegd en zo gestoomd. Ook maken de Maori hun eten ook  wel klaar in degeizers.

Hierna werden we naar een ander lokaal geleid waar de traditionele dans en zang voorgedragen . Prachtig en ontroerend om te zien. Hierna kregen we een traditionele Maori maaltijd. Was smakelelijk en vermakelijk. Daarna nog enkele optredens van zang van de Maori’s .  Wat een mooie avond.

Terug met de bus. Ook hier hadden we heerlijk vermaak.  De begeleider puste iedereen om liedje uit land van herkomst te gaan zongen.

Moe en voldaan stapten we die avond in onze bedhesv